Alla inlägg under februari 2014

Av englatroll - 12 februari 2014 17:57

Hur är det att leva med ständig värk?
Inte en dans på moln direkt, men har man lärt sig att leva med det, så vet man oftast vad man klarar och inte klarar av. 


Men omvärlden?
Det är en annan historia...



För , vad kan det vara? 5 år sen, typ?
Tja, för några år sen i alla fall, så var jag till sjukhuset i staden jag bodde då, och ett citat har bränts fast i ryggmärgen, efter undersökningen där:
"Träningsvärk eller deppression!" sa läkaren.

*Träningsvärk? Jag har sportat så länge jag kan minnas, så jag vet då gott och väl vad det är, och det är INTE samma sak! 


*Deppression? Visst, jag vet att humöret kan påverka kroppen, men jag mådde ju bra då, så nej!



Vissa dagar, kan man knappt röra sig, andra känns det bara lite grann, men jag har börjat lära mig vad jag kan och inte, och på vilket sätt jag kan göra vissa saker, för att underlätta för mig själv.


Gick på jobbcoachning under förra året, och stillasittande en hel dag var väl ingen direkt hit, men jag berättade för de jag hade att jag behövde kanske upp och gå lite ibland, och det var väl inget med det? 

Men så hade vi en sommarvikarie som inte riktigt var med..

Fikarast, alla i gruppen gick ut ur salen, jag satt kvar, klarade inte riktigt röra mig så mycket då.(Ofc hade man glömt medicin -_-)

"Ska inte du ta rast också?" hör jag henne säga. 

"Nej, jag sitter hellre kvar, har lite för ont i kroppen."
"Har du jämt det?"
"Mer eller mindre." 
"Vad gör du här då?" fick man till svar, i en ton som att "Varför sjukpensionerar du dig inte?!"
Vad jag gör där? Jadu, vad gör man hos jobbcoach? söker jobb kanske...?!
Och tyvärr hade vi henne som ordinarie lärare sen under hösten....
Men märkte att det va fler än jag som inte kunde med henne! ;)


Var hos AF för nån dag sen, vanligt möte med handläggaren. 

Berättade då att jag inte har kunnat gjort så mycket på senaste tiden, då det har varit tillräckligt med att försöka röra sig. Berättade lite om att jag tänkt börja utredning för värken.
"Är du säker på att du kan jobba då ? Så du inte ska sjukskriva dig?"
Där kom det, IGEN!
Hade jag behövt sjukskriva mig eller så, hade jag väl sagt till om det?!

Jag vill jobba, jag vill röra på mig, sjukskriva/sjukpensionera sig, då blir det väl till att bara gå hemma, och då blir ja typ galen! 
(Visst, man har stallet, men ändå)



Besökte vårdcentralen här i stan strax efter att jag flyttat hit.
Tänkte ge det en ny chans, kanske personalen här i stan var bättre än den i Shamn varit.


På ett halvår:
* Tog jag blodprover 9 ggr (MINST!)
* Var jag på undersökning minst 4 ggr.
Varav på det sista fick jag höra, att provresultatet för bland annat reumatism hade försvunnit (??!!)

* Blev jag skickad till sjukgymnast, som bland det första jag fick höra, efter att hon känt o haft sig , frågade: "Vad gör du här egentligen?" 
Jadu, om jag ens visste det själv....


Har nu bytt vc, så vid prover är det nu en mellanhand mindre till lab.
Dock inte varit dit än, är det ens nån idé att ge det ett försök till?

Känns som lite frågan om just nu..




Presentation


Hejsan!
Jag är en tjej på 22 år som är bosatt i Dalarnas län.
Denna blogg kommer handla lite om min vardag, mina tankar och funderingar, och ja, lite allt möjligt :)

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Gästbok

Frågor

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards